Vilken dålig stil

Av miga att uppdatera så lite men nu är jag i alla fall här och ska lämna en snabb resume över ons, tors och fredag.

onsdag: Då var dom som sagt här från NSD för att skriva ett repotage om oss här på Lejans Gård, som tur var fick Sebbe äran att vara med på en bild=) Vi börjar ha varit med i olika tidnigar så mycket nu så det känns inte lika speciellt längre, men det är fortfarande kul är dom tycker vi är värd att skriva om och jag hoppas att i alla fall någon inser vilket fint jobba alla bönder faktiskt gör! Nå ja, mitt i allt dett akom dom från TV! hjälp tänkte vi som inte något visste om det men hips vips så skulle dom också ha en interjuv så dom begav sig ner till lagårn tidnings folket, tv nissarna och Micke tyvärr så kunde inte jag och Sebbe följa för vår lilla Ängel skulle äta, det var lite synd hade ju varit kul att se Sebbe på tv, nå ja så kan det bli ibland.

Här kommer artikeln från NSD:

 
Familjen som vågar satsa Antalet mjölkbönder i Norrbotten minskar stadigt. Men det finns de som vågar tro på framtiden. Mikael Johansson, 27, och hans sambo Sofia Ekström, 25, i Ängesbyn, satsar på sitt jordbruk.
- Det här är det bästa yrke man kan ha, säger Mikael Johansson.
Från 2007 till 2009 har nästan en fjärdedel av Norrbottens mjölkbönder försvunnit. Antalet minskade från 198 till 151. Orsakerna uppges vara dålig lönsamhet och ett generationsskifte som inte har fungerat (se vidstående artikel).
Toppenjobb
Men trots den dystra utvecklingen finns det undantag. I Ängesbyn, utanför Luleå, har det unga paret Mikael Johansson och Sofia Ekström valt ett liv som mjölkbönder.
- Det här är ett toppenjobb. Konsumenterna i Norrbotten är fantastiskt köptrogna. Problemet är väl lönsamheten, säger Mikael Johansson hemma vid köksbordet.
- Ja, inte är det för pengarna man väljer det här livet, säger Sofia Ekström leende.
Paret har sju månader gamla Sebastian tillsammans. Sofia Ekström är föräldraledig för närvarande och en anställd gör hennes jobb.
Arbetsdagarna är långa.
- Nu under vintern är det i stort sett bara åtta timmars arbete per dag. Men när vårbruket drar i gång blir det ofta 12-16 timmar, säger Mikael Johansson.
Drunknar i papper
Dessutom tillkommer diverse reparationsarbeten - och en hel del kontorsarbete.
- Ja, vi druknar i blanketter och papper, säger Mikael Johansson och suckar.
Men trots långa arbetsdagar och ett ständigt ansvar för djuren och gården - varje dag, året runt - trivs Mikael Johansson.
- Inte en dag har jag ångrat att jag började med det här, säger han.
Gården har varit i släktens ägo i generationer. Han började arbeta åt sin far 2004.
Inga feta löner
2007 tog han över gården som har cirka 60 mjölkkor av rasen Holstein, svensk låglandsboskap. Varje morgon och varje kväll ska besättningen mjölkas och varannan dag kommer tankbilen från Norrmejerier och tömmer tanken på fyra kubikmeter.
Cirka 600 ton mjölk produceras på gården varje år.
Priset varierar med fett- och proteinhalt men i snitt får familjen Johansson/Ekström 3,81 kronor per kilo. Det ger nästan 2,3 m iljoner kronor per år.
Men de pengarna ska räcka till lön för anställda, bankräntor, foder, utsäde, investeringar, veterinärräkningar, bränsle, uppvärmning, med mera, med mera...
- Inte blir det några feta löner för mig och Sofia, speciellt inte i förhållande till arbetstiden, säger Mikael Johansson.
Han skulle vilja expandera. Bygga nytt och större med dubbelt så många djur för att få bättre lönsamhet. Men det är en investering på cirka tolv miljoner kronor.
- Det är inte så lätt att få bankerna att ställa upp med lån. Det anses väl inte som en säker investering, säger han.
Har fått nog
Bara ett stenkast från Mikael Johansson bor Glenn Åström, 48. Han är en av de många mjölkbönder i Norrbotten som har fått nog. Efter att ha varit mjölkbonde sedan han gick ut lantbruksskolan som 18-åring sålde han i somras sina 45 mjölkkor.
- Det är naturligtvis tråkigt att det är så många som slutar. Men det är helt enkelt för dålig lönsamhet. Med tanke på hur mycket arbete det är så är det inte värt det, säger han.




Torsdag: Ja igår blev det shopping för hela slanten i Boden med Sebbe och sin mormor, vi fick med oss hem några riktigt fina saker som jag lägger upp lite senare. Efter en lyckad shopping förmiddag så var det bara att snabba sig hem hoppa i badet och bege oss upp till Älvsbyn för middag hos I och H och deras lilla M, en super trevlig middag, det var länge sen jag hade så trevligt  och dom hade även dukat så fint till Sebbe och tagit fram Ms gammla babystol och gåstol så Sebbe hade nog också en riktigt trevlig kväll när han fick så mycket att leka med och tugga på! dom bodde fint som bara den också, riktigt fint kök om/när vi någon gång ska byta ut det fula golv vi har i kök och hall så måste vi köpa från samma som dom för snacka om att det var fint men två barn, två katter och en hund och golvet var utan repor! högst betyg!


Fredag: Idag beger vi oss till Sebbes farmor som fyller 60 år nästa veckan men ska fira idag. Trevligt som bara den ska det bli plus att jag hört att det kommer finnas smörgås tråta där=)


Imorgon >Lördag ska vi upp till stugan och hälsa på min farmor och faster så jag hoppas på bättre väder så jag kan packa med mig skidor och fjällpulkan men som det ser ut nu så blir det nog inte någon skidtur tyvärr, nå ja vi får väl ta en svämg med vagnen.
Nä nu ska jag gå och kolla lite tv innan jag ska sätta mig i badet för att värma upp mig efter all ved bärning som jag varit ute och gejat med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0