Lördag

Så var det helg igen och idag har jag absolut inte en aning om vad jag ska hitta på, kanske försöker få med mig mamma till stan idag och fönstershoppar lite? jo just det! idag ska vi ju vara med i Kuriren, det hade jag glömt bort redan, måste genast lägga ett span där.
Jag sa inget om vad jag tyckte ang styrelsen men em hela massa andra saker sa vi så får se hur dom vågade skriva. Kul att nå någon gång vågar säga nå, alla är så feg. Vid dom möten jag varit på som är anordnade av norrmejerier så är alla så irriterade och arg innan dom går in ,men det är få som vågar säga något. så jag ger tummen upp för oss själva. Hoppas bara att det inte blev ännu en snyft historian om stakars fattiga bönder utan en mer sanningsenlig en. Nå ja den som läser får se.





Lägger in artikeln här.



2005 tog Mikael Johansson över föräldrarnas lantbruk i Ängesbyn.

 

Sedan dess har det bara gått sämre.

 

- Det är oerhört tufft, konstaterar han.
På gården i Ängesbyn som Mikael Johansson driver tillsammans med sambon Sofia Ekström finns 65 mjölkkor. Tiden som gått sedan paret övertog lantbruket beskriver han som allt tuffare. I fjol gick mjölkpriset upp för att därefter till hösten sänkas igen.

 

- Vi blir allt färre bönder, säger Mikael Johansson och hänvisar till att antalet mjölkproducenter i landet på två år minskat från cirka 7.500 till under 6.000.

 

- Det är en trend som bara håller i sig. De som byggt nytt har inte råd att sluta och de som har gammalt slutar, menar han.

 

Sedan årsskiftet har mjölkpriset sänkts och de största bovarna, enligt Mikael Johansson, är detaljhandeln.

 

- De säger att andra mejerier sänker och då måste vi också göra det. Mejeriföreningarna dräper ut varandra.

 

Skruvkork på förpackningen
Enligt Mikael Johansson sitter mjölkbönderna i klorna på mejerierna. Vid ett möte före jul fick de veta att konsumenterna kräver att mjölkförpackningarna byts ut - de vill ha skruvkork, vilket innebär en kostnad på många miljoner.

 

- Och det är vi mjölkbönder som betalar. Jag och min sambo är 26 respektive 24 år och brinner för det här men vi ska inte betala för att jobba.

 

Från allra första början tänkte Mikael Johansson inte bli bonde, han hade sett föräldrarnas slit. Men efter fyra år i lastbil och grävmaskin tog han sig en funderare.

 

- Jag insåg att livet inte var grönare på andra sidan.

 

I samma veva blev han och Sofia Ekström ett par, inte heller hon hade några större tveksamheter.

 

- Fast då fattade jag inte att det var så mycket jobb, jag trodde att det bara var att mata korna, säger hon uppriktigt.

 

Paret berättar vidare att ingen av dem någonsin haft några tankar på att starta jordbruk och ta ut en lön på 30.000 kronor i månaden, utan de vill bara vara som en vanlig familj. Nu har de också tvingats inse att ett 60-tal kor inte bär två löner.

 

- Hela branschen är under isen, menar Mikael Johansson och beskriver hur priset på konstgödselplast plötsligt stigit och förklaringarna han fått vid en närmare undersökning inte visat sig stämma med verkligheten.

 

Bättre hållbarhet
Framtiden är de överens om. Inom fem år måste de bygga ut, annars väntar avveckling. Besättningen ska dubblas och robotmjölkning ska in. Lösningen på mjölkböndernas problem är enligt de båda bättre betalt för mjölken, en hel krona per kilo, slår Mikael Johansson fast.

 

Norrmejeriets styrelseordförande, Herbert Nyman, säger att skruvkork på mjölkförpackningar inte handlar om att försämra för bönderna utan om service till konsumenterna. Söderut är det redan på gång och genomförs det i övriga landet blir det samma här. Produkten får bättre hållbarhet.

 

Vidare pekar han på att Norrmejeriet betalar bättre till bönderna än konkurrenterna, 50-60 öre mer per kilo för att vara exakt.

 

- Vår försäljning är något bättre än budget. Alla våra märken säljer bra, förklarar Herbert Nyman.

 

Att betala bönderna en krona mer per kilo är inte så enkelt som det verkar.

 

- Det skulle bli stora prisförändringar på alla produkter och på ostsidan är det stor konkurrens. Det blir svårare att sälja samma volym.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0