Tufft för länets bönder.

Så stod det i dagens Kuriren, men det är ju fel. Det är tufft för hela sveriges bönder ingen har det nå vidare lönsamt nu och vad jag vet så har väl arla bönderna ännu sämra avkastningspris, eller?
Hur som helst så ringde dom från Kuriren igår och ville komma ut hit men eftersom vi inte var hemma fören sent igår så tog dom det via telefon med Micke. jag är så stolt över hur duktigt han framförde allt.
Hur som haver så ringde dom tillbak efter någon timme och ville gärna komma ut idag om vi hade tid för att göra en större interjuv efter som hon utryckte sig: "det är kul när någon vågar prata".



Nu till frågan, vad ska vi säga eller jag vet vad jag skulle vilja att folk visste men dom jag berättar det i tidningen så ska jag nog inte gå ut på ett tag haha. Nä det var ett skämt, men det jag faktiskt tycker är att dom verkligen borde byta ut HELA styrelsen på Norrmejerier bönder ska inte sitta i någon styrelse, det ska branchfolk och ekonomer som har kolla på saker och ting göra, kanske en bonde som talar för dom övriga bönderna i Norrmejerier men absolut inte så som det ser ut nu, det är väl för f*n inte tänkt att styrelsen ska vara inponerad av VD och dansa efter honom utan tvärt om?! men det vågar jag inte säg ju. Att sen folk inte riktigt fattat vad som är skillnade på ekologisk mjölk och "vanlig" stör mig nästan ännu mer. Min firsör berättade för mig att han endast köper eko mjölken för att dom kossorna får ju vara ute?! hallå det är beteskrav i sverige! Nä det blir väl som vanligt en helv sann historia om hur "synd" det är om bönderna bla bla bla, och de som läser tycker att vad då "dom har väl massa bidrag", önskade att det skulle bli något annat än en snyft historia, för det är inte synd om oss, inte alls det är ju vårt liv och jobb och utan jordbruk blir det väl pulvermjölk från kina eller nå...





Här är i alla fall artikeln från Kuriren.




Tufft 2009 för länets bönder

Luleå.
Ett mycket tufft år är över för de norrbottniska mjölkbönderna och en prognos för 2010 talar om höjda avräkningspriser för mjölken.

 

- Även foderpriserna kan sjunka, säger Eilert Apelqvist på LRF.
Lönsamhetsfrågorna är alltid på tapeten för de norrbottniska bönderna men efter ett hyggligt 2008 blev 2009 bekymmersamt.

 

- Det gångna året har varit extremt. Både foder och annat har blivit dyrare och sänkta priser på världsmarknaden slog igenom.

 

Läget är likadant i hela landet, det visar en lönsamhetsrapport som LRF tagit fram. Det är ingen tvekan om att det gångna året varit en pärs för alla typer av bönder.

 

Enligt Apelqvist är det huvudsakligen mjölkbönder det handlar om i Norrbotten. Det finns inte många som sysslar med växtodling, grisar och nötkött.

 

Förädlar
Bondeägda Norrmejerier är det företag som förädlar och distribuerar ut böndernas varor.

 

- När det gäller exempelvis den offentliga upphandlingen finns det mycket att göra. Jag blir upprörd när det står Arla på mjölkpaketen som serveras i en skola.

 

Prismässigt kommer den norrbottniske bonden aldrig att kunna konkurrera med storjordbruk i södra Sverige och utomlands.

 

- Det gäller för oss att visa på de mervärden som norrbottniska produkter har.

 

Flera ben
Det handlar om närproducerade varor med överlägsen smak som härstammar från kor som matats med foder som växt upp med minimal användning av bekämpningsmedel.

 

I dag är det färre och färre bönder i Norrbotten som enbart förlitar sig på mjölkproduktion. Många skaffar sig fler ben att stå på.

 

- Jag tycker att utgångspunkten ska vara hur den enskilde företagare vill ha det. Man ska inte tvingas.

 

Eilert Apelqvist säger att han brukar peka på hur svårt det är för norrbottniska bönder att bli riktigt stora.

 

- Markerna består av många små fält som ligger långt ifrån varandra.

 

Viktigt stöd
Den europeiska jordbrukspolitiken ligger fast till 2013 men därefter är det ingen som vet hur förutsättningarna kommer att se ut.

 

- Det kommer att bli stor oro i bondeleden när vi närmar oss 2013. Det kommer antagligen att bli diskussion om den ersättning de norrbottniska bönderna får för de så kallade naturgivna nackdelarna.

 

Det handlar om bidrag och stöd som utgår för det klimat som råder i Norrbotten. Långa, kalla vintrar och kort växtsäsong.

 

- Det här stödet är det absolut viktigaste som finns för våra bönder.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0